Codul Rutier 2023 vine cu schimbări importante pentru toți șoferii: se schimbă circulația pe toate drumurile publice, cum scapi de amenzi

de: Alexandru Puiu
15 05. 2023

Codul Rutier pare să fie actualizat în mod constant în România, iar cele mai multe dintre modificări se reflectă cu ușurință în noi amenzi legate de circulația pe drumurile publice pentru români.

Cea mai nouă modificare a Codului Rutier vizează extinderea unei obligații existene deja în lege la mai multe categorii de drumuri și situații. Ca referință, schimbarea legislativă s-ar bucurat deja de un raport favorabil din partea Camerei Deputaților și urmează să intre la vot, cu rol de for decizional în această speță.

Ce se schimbă în Codul Rutier din România

România este pe primul loc în Uniunea Europeană la decese cauzate de accidente rutiere. Aproximativ 100 de oameni își pierd viața anual pe străzile patriei, în timp ce media europeană este mai jos de jumătate din această valoare, doar 49 de cazuri. Deși explicația pentru acest dezastru este undeva între lipsa de educație rutieră a șoferilor și slaba calitatea a infrastructurii, nici Codul Rutier nu face o treabă foarte bună în a-i descuraja pe inconștienți.

Un pas mici în soluționarea acestei probleme va ajunge în următoarele săptămâni în Codul Rutier. Este vorba de extinderea obligativității ca șoferii să folosească faza scurtă pe toate drumurile publice din afara localităților în permanență, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte. În prezent, această obligativitate există la autostrăzi, drumuri expres sau europene, iar modificarea legislativă include și drumurile naționale sau județene.

Luminile de întâlnire sau faza scurtă, cum sunt cunoscute de către șoferi, în curând, vor trebui folosite pe toate categoriile de drumuri publice de către toți șoferii de vehicule, inclusiv autovehicule și tractoare agricole sau forestiere, nu doar mașini obișnuite. Motocicliștii aveau deja această obligație de a folosi luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.

Ca referință, această particularitate legislativă există deja în majoritatea țărilor europene.